Amor a mort

18 / desembre / 2024

La comèdia musical de The Feliuettes, Amor a mort, dirigida per Eu Manzanares, torna per segona temporada del 16 de gener al 9 de febrer. Un espectacle nominat als Premis Butaca i als premis de Teatre Barcelona i de Teatremusical.cat.
Imatge: Sergi Panizo

La companyia, formada per Laia Alsina, Maria Cirici i Laura Pau, proposa una reflexió sobre l’amor des del sentit més ampli de la paraula. Alsina explica que l’espectacle “sorgeix de converses que nosaltres, com amigues, hem tingut molts cops sobre com estimar, com estar amb parella, quin tipus de relació tenim o volem. Alhora, la peça també va més enllà de l’amor romàntic, també parla de l’amor cap als pares i mares, cap als fills, cap a tu mateixa…”. “Parlar de l’amor és parlar del que mou el món”, afegeix Eu Manzanares, directora de l’espectacle.

L’amor romàntic, la sororitat, l’amor com a opi de les dones, la dependència emocional, la por d’estar soles, l’amistat, l’amor líquid, les jerarquies de l’amor o el poliamor són alguns dels temes que apareixen en aquesta nova proposta de dramatúrgia catalana contemporània. L’espectacle compta amb les veus de les pròpies integrants de la companyia i la directora, Eu Manzanares (creadora d’espectacles com Nessun Dorma a la Sala Beckett, Frank al Teatre Lliure o Lo nuestro a la Sala Flyhard). Pel que fa a la música, Gerard Sesé, Ariadna Cabiró i Arnau Tordera són els encarregats de la composició musical, i Isabel Acosta hi serà cada nit tocant el piano.

La reflexió i la reivindicació feminista hi són presents sense deixar de banda l’humor i la música en directe, amb una estructura de cabaret que dona cabuda a múltiples veus. Els textos han estat escrits per Xavi Morató, Mireia Giró, Adriana Segurado, Eu Manzanares, Laura Pau i Laia Alsina Riera. Laura Pau, membre de la companyia, explica que aquest treball col·lectiu ha fet que Amor a mort sigui “un espectacle molt heterogeni i polièdric perquè hi ha moltes visions de l’amor diferents, i també diverses maneres d’explicar-lo”. La proposta pren forma amb “una posada en escena senzilla, ja que El Maldà ja té una essència molt cabaretera, on tota la força està posada en les actrius —les muses i tots els personatges que encarnen—. La màgia la fan elles”, explica Manzanares.

Com ja han fet The Feliuettes en anteriors espectacles, tracten temàtiques que afecten tothom, però sempre amb humor, que, segons afirmen, és la millor manera de canviar consciències i de desmuntar arguments. En aquest sentit, Manzanares diu: “El que pretenem és, sobretot, que la gent es faci moltes preguntes.”

Com pot ser que, en l’era de la informació, quan tenim més a l’abast totes les teories d’allò que seria saludable, a la pràctica fracassem tan estrepitosament? Com es viu l’amor quan s’és dona? Quan les cures familiars recauen en el gènere femení per sistema? Així com les tasques de la llar, la gestió emocional, etc.? Per què l’amor de parella és central i els altres secundaris? “Totes aquestes preguntes i moltes més són el punt de partida per qüestionar-nos, un cop més, allò establert i, amb ulls de dona, intentar fer-ne comèdia, que és on s’amaguen les grans tragèdies”, comenten The Feliuettes. “No tenim respostes; la principal reflexió a la qual hem arribat durant aquest procés és que cal estimar bé, però, què vol dir estimar bé? Una resposta que obre una nova pregunta”, conclou Laura Pau.

Amor a mort es podrà veure a El Maldà del 16 de gener al 9 de febrer i compartirà cartellera amb l’espectacle Quan la vaig conèixer, l’adaptació de Daniel Anglès de l’èxit de l’Off-Broadway Buyer & Cellar de Jonathan Tolins.